Loftet007

Mobning foregår ikke længere kun i skolegården, men også i den virtuelle verden. Her er det ikke muligt at flygte og den digitale mobning kan foregå døgnet rundt.

Ifølge Ann Frisén, professor i psykologi ved universitetet i Göteborg, er omkring 10 % af alle børn i 7. til 9. klasse ofre for mobning via nettet eller sms. Det betyder, at omkring 20.400 børn netop nu er udsat for digital mobning. For børn og unge er online-mobning i stigende grad et problem. Som digitale indfødte føler de sig ofte ikke i stand til at logge ud af deres sociale netværk. Uanset formen har mobning ofte sundhedsmæssige konsekvenser, der på sigt øger risikoen for depression, selvmords-tanker og generel utilpassethed.

I en tid hvor vores daglige liv dokumenteres via et utal af sociale netværk, er det samtidigt blevet presserende at give børn og unge en værktøjskasse i form

af en digital dannelse. En nødvendighed der skal lære dem at navigere klogt i internettets potentielle farezoner.

Vi vurderer, at et projekt omkring digital mobning ikke kan nøjes med at blive belyst fra en negativ vinkel. Digital mobning skal angribes positivt ved at lære børnene at tage gensidigt ansvar for hinanden og passe på deres kammerater i det digitale liv.

Politikken sætter fokus på digital mobning med en artikel, som kan læses i neden-stående link.